پیری و سرطان پوست پیامد سولاریوم

پیری و سرطان پوست پیامد سولاریوم

 یک متخصص پوست و مو پیری زودرس و سرطان پوست را پیامد استفاده از سولاریوم عنوان کرد و گفت: در برخی مناطق با توجه به تابش زیاد اشعه فوق بنفش استفاده از سولاریوم ممنوع است.

 غلامحسین غفارپور، متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با فارس اشعه مورد استفاده در دستگاه سولاریوم را اشعهUVA  (ULTRAVIOLET A) یا فرابنفش A توصیف و تاکید کرد: توصیه این است که برای پیشگیری از پیری زودرس که حداقل عارضه سولاریوم است از سولاریوم استفاده نشود و در ایران افراد حتماً از کرم‌های ضد آفتاب و کلاه‌های نقاب دار استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: در طیف نور خورشید اشعه‌ای به نام اشعه فوق بنفش با فرا بنفش وجود دارد که قابل مشاهده نیست و آنچه که ما در نور خورشید شاهد هستیم طیف مرئی است.

وی گفت: سایر تشعشعاتی که در طیف نور خورشید است قابل رویت نیستند برای مثال اشعه زیر قرمز یا مادون قرمز قابل درک است یعنی زمانی که با جسمی برخورد می‌کند باعث گرم شدن آن می‌شود مثل پوست انسان و کره زمین که قابل رویت نیست.

غفارپور افزود: اشعه X، اشعه گاما، امواج رادیویی، امواج تلویزیونی و امواج راداری است که هیچکدام قابل دیدن نیستند مانند اشعه فوق بنفش که شامل اشعه فوق بنفش A، اشعه فوق بنفش B و اشعه فوق بنفش C که اشعه فوق بنفش C هیچگاه به زمین نمی‌رسد و کشنده میکروب‌ها و ویروس‌هاست و به طور مصنوعی برای از بین بردن میکروب‌ها و ویروس‌ها و استریل کردن اتاق‌های عمل و اتاق‌های بیماران تولید و استفاده می‌شود.

این متخصص پوست و مو گفت: اشعه فوق بنفش B هم باعث برنزه شدن پوست و هم سوختگی پوست و هم مصرف طولانی آن سرطان‌های مختلف را در پی دارد برای مثال ورزشکاران و کشاورزان که برای سال‌های طولانی در معرض این اشعه قرار داشته‌اند به علت تغییرات در سطح پوست به سرطان‌های پوستی همچون ملانوما مبتلا می‌شوند.

وی تأکید کرد: اشعه فوق بنفش A نیز که در طیف نور خورشید وجود دارد کمک کننده برای ایجاد سرطان‌های پوستی است که هم باعث برنزه شدن پوست و هم پیری زودرس پوست می‌شوند بنابراین به طور عادی این اشعه به قسمت‌های میانی پوست نفوذ می‌کند و باعث می‌شود تا الیاف و رشته‌های کلاژن و الاستیت پوست تکه تکه و ضخیم شده و بافت نگهدارنده ضخیم شده و افزایش پیدا کند و باعث تظاهرات پیری زودرس و چین و چروک در صورت شود.

غفارپور تصریح کرد: این اشعه را به طور نرمال از نور خورشید دریافت می‌کنیم حتی اگر از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنیم بنابراین افرادی که از سولاریوم برای برنزه شدن استفاده می‌کنند اشعه مازاد به پوست خود می‌رسانند که پیری زودرس و کمک به ایجاد سرطان‌های پوستی را به ارمغان می‌آورد و بر همین اساس توصیه می‌شود که از این دستگاه‌های سولاریوم استفاده نشود.

این متخصص پوست و مو درباره استفاده از دستگاه سولاریوم در کشورهای غربی نیز گفت: در این کشورهای با توجه به بررسی مقدار اشعه ماورای بنفش در هر منطقه اگر میزان اشعه خورشید کمتر از حد نیاز باشد در مواردی اجازه استفاده از سولاریوم صادر می‌شود یعنی اگر در منطقه‌ای مقدار این اشعه بالا باشد استفاده از سولاریوم به طور مطلق ممنوع است و در غیر این صورت مجوز صادر می‌شود زیرا مقدار معینی اشعه ماورای بنفش باید به پوست برسد.

وی افزود: در برخی شهرهای استرالیا اشعه فوق بنفش A بیش از حد نرمال است و به همین دلیل استفاده از سولاریوم در آنجا ممنوع است بنابراین دولت باید این اشعه را در مناطق مختلف اندازه‌گیری کند و مقدار مجازش را تعیین کند و اگر این اشعه بیش از حد مجاز در فضاها باشد باید سولاریوم ممنوع شود پس این‌کار باید مبنای علمی داشته باشد و نمی‌توان بدون سند استفاده از این‌کار را ممنوع کرد.

غفارپور تأکید کرد: پیری زودرس ناشی از بکاربردن سولاریوم خود را در کوتاه مدت نشان می‌دهد ولی سرطان‌های پوستی ناشی از سولاریوم خود را در دهه‌های آینده زندگی نشان می‌دهد چرا که حالت تجمعی دارد یعنی پس از چند بار آسیب دیدن پوست و تکرار این‌کار خود را نشان می‌دهد البته سرطان پوست در نژادهای دارای چشم آبی، سبز، موی بلوند و پوست سفید شایعتر از سایر نژادهاست.

نظر بدهید